Friday, 21 March 2014

Bab 5 HOPELESS ROMANTIK - Shamien A.Basit


           
“K
IAH...” Puan Maimunah memanggil nama anaknya yang sedang memandu kereta itu. Hari ini anak teruna kesayangan dia balik, jadi, dia suruh lah Kiah teman dia menjemput Kashaff dari lapangan terbang. Bila lagi anak dia ni nak berbakti kepadanya. Kalau duduk di rumah tu, asyik layan novel aja, kenalah juga keluar tengok dunia sekali-sekala.
            “Apa Mama?” Kiah bertanya sambil mata tidak lepas dari memandang ke hadapan. Mau mati ke tak pandang depan masa bawa kereta? Mama ni pun, cara dia panggil nama aku tadi macam nak tanya benda saja.
“Mama nak tanya boleh?” 
Tengok tu, kan dah kata tadi. Dah agak mama nak tanya benda ni. Jangan dia tanya soalan luar alam sudah lah.Signal di beri lalu dia memotong sebuah herbie yang berwarna ungu itu. Ada lagi orang bawa herbie  aka kereta kura-kura yang comel tu ya  zaman ni?  Antik tu.
“Bila nak bawa balik menantu lelaki mama ni? Mama dengki tengok anak-anak kawan mama tu, semua dah kahwin, dah ada cucu. Anak mama ni bila lagi?”
Puan Maimunah terus menembak soalannya.
 Kiah bagai mati katak di tempat duduk pemandu tika  itu. Masa ni juga nak lampu isyarat jalan ni nak merah pun! Totally bad timing! Mama pula dah mula dah dengan soalan luar alam dia ni. Tak ada soalan lain ke? Kalau tanya soalan Addmaths pun lagi mudah berbanding dengan soalan ni.
Kiah tarik senyum tawar. Jangan kata mama dia ni nak kenenkan dia dengan mana-mana anak datin. Minta maaf sikit. Anak datin-datin yang terang lagi bersuluh spesies  buaya tembaga itu memang dia takkan  masukkan dalam senarai walaupun muka tu kalah pelakon Hollywood. Never.Tidak sama sekali!
Kalau jumpa jodoh, kahwin lah anak mama ni.”
Jawab Kiah selamba. Gear ditolak ke mode Drive apabila lampu isyarat sudah bertukar ke warna hijau. Kiah bersorak di dalam hati apabila mamanya mengeluh kecil. Maaf ma, anak mama ni dah serik dengan pengalaman lampau. Sekarang tak ada mood lagi nak cari boyfriend baru.  Tunggu mood datang, baru kita pergi mengail mangsa-mangsa cinta Kiah yang seterusnya.
Kiah, Kiah. Kalau kau nak yang macam watak hero Aa+Bb tu memanglah tak akan ada atas dunia ni. Kalau wujud pun mesti dah kahwin. Kiah ni, dari zaman dia sekolah dia taksub nak cari versi sebenar Benz Aliff Sulaiman dia tu. Dia nak perasan jadi Addin lah tu. Lagipun, watak fantasi Hlovate tu kan hampir sempurna. Bukan watak novel itu sahaja, kesemua lelaki dalam novel mempunyai watak yang sempurna apa?
Hero ala-ala Badboy, kacak, boleh tahan bijak, supercool, maskulin, romantis. Tapi juga beriman, soleh, yadayada. Wujudkah seseorang yang sebegitu lengkap pakejnya dalam kehidupan sebenar ni? Kuat sangat baca novel budak ni sorang.
“ Mama carikan nak?”
Tiba-tiba kaki Kiah menekan brek. Mama says what!
Oh no-no-no. Kiah nak cari sendiri .” Tegas Kiah. Mama ni tak boleh cakap atas angin, nanti dia salah faham, aku juga yang kena kahwin paksa nanti. Kawasan bahaya angat-angat tu! Dilarang masuk!
“Mama tak tahulah macam mana nak buat dengan kamu ni. Benz tu dalam novel je Kiah. Kau tengok balik semua teman lelaki kau yang lepas tu, semua jenis yang tak berguna. Kau tolong diorang, tapi tengok, kamu juga yang mereka tinggalkan. You should think twice about searching for your Benz. Mama tak nak kamu  kahwin  dengan jantan bermasalah.”
Dia dah mula dah ceramah percuma dia.
 Kiah buat muka tak ada perasaan. Suka hatilah nak cari prince charming ke, Michelangelo’s David ke, Benz Aliff Sulaiman versi badboy ke, apa ke, ini hidup dia. Kalau dia buat salah pun dia yang dapat pengajaran. Kan orang sendiri kata, the best teacher is past experiences. It teaches you skills that no one can teach you, other than yourselves.
Janganlah kecoh Ma. Kiah tengah dalam fasa single sekarang ni. Just, let it be, okay. Biarkan saja. Que sera, sera. Apa nak jadi, jadi. Kiah pun baru aja putus itu hari. Nak kena balut-balut dulu luka dalam hati ni, kena jahit-jahit sikit, letak iodin sikit...lagi dua tiga hari barulah Kiah cari calon pengganti.”
Kiah menjawab tenang. Syukur, dah nak sampai KLIA.
“Tak ada maknanya que sera sera kamu tu Kiah oi.Nak dapat jodoh kena ada usaha juga tahu?!Mama bagi Kiah dalam tempoh setahun. Cari lelaki yang baik-baik, decent, lepastu cepat-cepat kahwin kalau Kiah tak nak jadi anak derhaka. Mama tak nak tengok lagi Kiah cari calon yang serabai tu. Badboy sangat! Tak mampu jadi ketua keluarga nanti, kamu juga yang seksa merana.”
Dan, debat perdana ini dimenangi oleh Puan Maimunah.
Kiah yang tadinya tampil tenang sudah mencerlung ke arah mamanya. Say that again!! Aku, kahwin dalam tahun ni, to a decent guy? Kalau tak aku dikira derhaka? My God! Holy Quran, mama ni memanglah gagal bab-bab buat lawak komersial ni! Hish!
Mana mau cekup lelaki macam tu? Baru je nak cari lelaki yang teramat romantis, nakal,  perangai tak badboy tak apa, tapi sekurang-kurangnya adalah juga gaya macam badboy tu. Macam Chris Pine ke, Josh Bowman pun okay juga.Setahun tu mana cukup nak cari lelaki macam tu!  Lelaki baik ada gaya yang polos, bukan gaya badboy!! Tak minatlah speseis polos-polos, baik-baik ni. Tak thrill!
“Mana cukup setahun ma,”dalih Kiah.
Stering digenggam kemas. Geram ni, geram.
“Tak jumpa senang je. Mama dah ada calon. Banyak pula tu. Datin Ros, Datin Sue, Datin Mastura, semua tengah cari calon untuk anak teruna dorang.”
Kiah mengetap gigi. Perlu ke ada reverse psychology waktu-waktu cenggini? Tak perlu! Mama ni, gian nak menantu, kan aku carikan dia boyfriend seorang, baru dia tahu tinggi rendah langit tu. Hish.
“Ala, Mama ni. Suruhlah abang kahwin dulu. Mana aci Kiah langkah bendul.”
Cari lagi alasan munasabah, Kiah. Butang escape ada tak dalam kereta ni? Tersangatlah perlu melarikan diri pada waktu ini.
“Takde takde. Kashaff kahwin lambat tak apa, dia lelaki. Kamu tu ha, nanti tak laku, jadi andartu. Runsing tau mama ni. Nanti apa orang cakap?”
Puan Maimunah bersuara. Windshield ditarik lalu dia memakai gincu berwarna ros itu. Kemudian, cermin mata gedabak mata lalat itu disarungkan kembali ke wajahnya. Sekali pandang macam pesakit yang baru lepas laser mata dah.
Mommy Vogue.
Handbreak ditarik Kiah. Keluhan dilepaskan.
Inilah nasib dilahirkan dalam sistem patriarki. Lelaki boleh buat sesuka hati, perempuan semuanya ada pantang larang. Walaupun zaman sudah berubah, namun masih payah untuk kita mengubah cara pemikiran para wanita yang dibesarkan dalam sistem patriarki ini.
Cewah Kiah, ayat kau bajet macam kau ni Menteri Kebajikan, Wanita dan Keluarga dah. Cool babe, cool.
Orang kata nak tahan nafsu amarah kena banyak-banyak beristighfar.
Astaghfirullah-al Azim, Astaghfirullah-al Azim, Astaghfirullah-al Azim.
Puan Maimunah memandang pelik perilaku Kiah.
Apo he ni tetibo dok istighfar ni. Sejuk perut aku mengandung kau dulu Kiah, nak parking kereta pun duk beristghfar, boleh hancurkan dosa-dosa kecil. Syukur.
“Haih. Mama turun dulu, Kiah pergi parking underground. Senang sikit abang nanti.”
Ye ke Kiah? Padahal kau tu dah nak meletup  tu kan? Suruh mama keluar cepat-cepat sebab takut kau tertinggi suara nanti.
Sabar Kiah, sabar.
Kiah menghantar mamanya keluar dengan ekor mata. Setelah itu dia cepat-cepat mencari parkir. Selepas jumpa tempat kosong, dia menurunkan suhu air-cond ke tahap paling sejuk dengan harapan dapat menyejukkan darahnya yang tengah mendidih ini.
‘Mama...mama. A decent guy? Sekarang ni yang rambut belah tengah ala-ala pekerja kerajaan tu pun belum tentu polos. Oh, my Benz, my real punya real sehabis real Benz yang awesome, yang romantik dan yang ada gaya Badboy tapi hati baik, bila kau nak muncul ni? Muncul la cepat, wahai prince charming ku, this Cinderella is really in distress now! Poof!! Muncul la cepat!’
Kepalanya dihantuk perlahan ke stering kereta. Adoilah, kahwin? Tak nak kahwin selagi tak ada Benz versi manusia sebenar tu boleh tak mama?

copyright: Shamien A.Basit / Ideakreatif

Bab 6 CUMA DIA KEKASIHKU - Syeena Hamdan

          


 Suasana di Lovely Bakery agak kelam kabut. Mana taknya, mereka ada majlis besar malam nanti. Amanda sendiri tak menang tangan. Nasib baik Reen dan Lydia ada membantu.
“Amanda, tak boleh ke you duduk diam-diam? I yang pening tengok you ni,” arah Lydia bila tengok Amanda berulang alik berkali-kali dari café-bilik-dapur. Gelabah semacam.
“Nyonya, you kena ingat. Pelanggan kita kali ni lain sikit. Tak boleh main-main. Semalam dia telefon I, siap bagi amaran lagi. Dia tak nak ada cacat cela. Kalau tak tahulah nasib kita,” balas Amanda risau.
“Nyonya, nyonya, I belum kahwin lagi tau,” rajuk Lydia.
Amanda hanya tertawa kecil mendengar kata-kata Lydia.
“Alahai nyonya, you janganlah marah. Kitaorang tahulah you belum kahwin. Saja nak bergurau dengan you,” usik Reen pula.
“I tahu you all bergurau. Tapi depan lelaki-lelaki hensem jangan panggil I nyonya tau. Kesian I nanti jadi anak dara tua. Tak laku,” balas Lydia tergelak kecil.
“Eh! You punya Michael mana you mahu campak? Tak laku konon, choiii,” kata-kata Amanda mengundang ketawa mereka bertiga. Riuh sekejap.
“Hmmm… cakap-cakap lelaki hensem ni kan. Hari tu ada sorang mamat hensem datang kedai kita ni. I tak sangka wujud rupanya lelaki ddg kat Malaysia ni. Ingatkan kat dalam drama aje.” Reen memulakan sesi bergosip.
“Eeeee… betul ke Reen? Bila dia datang? Kenapa I tak tahu? I tak ada ke masa tu? Hensem sangat ke dari Michael I?” bertubi-tubi soalan keluar dari mulut Lydia. Macam M16. Tak menyempat. Teruja sangat.
Amanda tak tercuit langsung dengan kata-kata Reen. Malas nak ambil pusing. Dalam kepala otak dia sekarang ni, majlis malam ni. Matanya ligat membelek iPad di tangan. Terpapar lakaran layout untuk majlis Cik Wani. Tema ‘shocking pink’
“Satu-satulah nyonya, kut ya pun,” marah Reen. Dipandangnya Amanda di sebelah. Minah ni, ada perasaan ke tidak?
“Reen! Kalau mulut you sebut lelaki hensem. Memang ddglah. You kan pantang nampak lelaki berdahi licin. Mana I boleh sabar,” balas Lydia.
Ddg?” tanya Amanda dengan muka tak faham. Short form apa pula minah dua ekor ni. Tak pernah pun dia dengar.
Drop dead gorgeous,” serentak Reen dan Lydia menjawab. Ketawa mereka berpadu.
“Macam-macamlah korang ni.” Amanda kembali membelek iPadnya.
“Kacak, segak, bergaya, macho. Memang ada style lah,” sambung Reen membayangkan lelaki hensem yang dia maksudkan.
Amanda hanya menjungitkan bahu dan menggeleng-gelengkan kepala bila mendengar pujian dari Reen. Ya, ya kelapa aje si Reen ni sampai buat si Lydia teruja.
“Wow…!” Lydia cuba membayangkan lelaki hensem yang Reen maksudkan.
“Tapi sayang…” Reen sengaja melambatkan kata-katanya.
Lydia terkebil-kebil memandang Reen.
“I nak sambung kerja.” terbahak-bahak Reen ketawa.
Cemberut muka Lydia bila dipermainkan. Kusyen kecil di atas sofa di baling pada Reen.
Reen mengelak. Sudahnya kusyen tersebut cantik je mendarat atas kepala Amanda.
Lydia kaku.
Reen menjungkitkan kedua-dua keningnya.
Amanda dah jegilkan mata.
Sorry, dear. Am really sorry,” pujuk Lydia.
“Jangan marah eh, Amanda sayang,” rayu Reen pula.
“Bilalah korang ni nak matang. Pasal lelaki aje pun. Tak malu ke budak-budak tu tengok,” suara Amanda mendatar. Pandangan dia di tala ke arah kaunter bayaran.
Amanda kemudian mengangkat punggung dan berlalu ke dapur. Dia tersenyum sebaik kakinya melangkah keluar dari ruang café. Mana taknya, cuak dan pucat muka Reen dan Lydia. Perangai macam budak-budak, kepala digeleng-gelengkan.
“Hoi…!” oktaf suara Reen tinggi. Kena baling dengan kusyen mahu tak menjerit.
“Siapa suruh you main-mainkan I? Cepatlah Reen, habiskan cerita dongeng you tu,” rengek Lydia.
“Eee… you ni. Tak cukup ke dah ada Michael tu?” soal Reen.
“Lelaki hensem. Michael, I’ll keep him safe in my heart,” jawab Lydia selamba.
“Lelaki tu memang hensem tapi I rasa dia pakwe Cik Wani. I pernah terbaca kat ruangan gosip pasal mereka. Lagi satu, cerita lelaki tu pernah keluar kat majalah bisnes. One of the hot successful bachelor,” terang Reen panjang lebar.
“Lelaki tu, lelaki tu, siapa nama dia? You tahukan I mana ada masa nak baca pasal gosip-gosip ni,” marah Lydia. Geram dia bila Reen masih main tarik-tarik tali.
“Kejap-kejap dia ada cakap nama dia tapi serius I memang lupa,” Reen memicit-micit pelipisa. Macam memikirkan masalah negara gayanya.
“Macam mana nak ingat kalau you asyik tenung je lelaki tu kan. Name card?” usik Lydia.
Reen tepuk dahi. Kelam kabut dia menyelak planner.
“Huh, ni dia! Akid Rizq Tan Sri Razlan, GM Hotel Amiraz, Amiraz Holding Berhad.” Reen membaca butiran yang tertera di kad nama.
“Ooo… patutlah you cakap lelaki tu ddg,” balas Lydia.
You know this guy?” tanya Reen.
“Kawan Michael. Satu u dulu. Terserempak masa kami tengah makan malam kat Hotel Mutiara. Tapi masa tu dia bukan dengan Cik Wani. Michael cakap dia tu playboy. Biasalah anak orang kaya, ada rupa lagi. Perempuan keliling pinggang,” terang Lydia.
Playboy? Alamak! Baru nak berangan. Nasib belum jadi pakwe I,” kata Reen.
“Oiii… makcik-makcik, sudah-sudahlah tu. Tak hadapnya ddg tu kat korang. Nak ikut ke tak? Kitaorang dah nak gerak ni. Nanti tak sempat nak susun semua. Lambat, pergi sendiri,” laung Amanda yang berdiri di pintu tengah. Dia dah bersedia nak ke rumah Cik Wani.
Beg sandang belakang warna hijau lumut jenama Prada cantik tergantung di belakang Amanda. Nampak sepadan dengan baju-t kuning dan cardigan hitam yang tersarung di badannya. Tambah lagi dengan seluar denim hitam dan kasut tanpa tumit warna sama. Sangat santai. Seesuai untuk buat kerja lasak.
Coming boss!” suara Reen dan Lydia berpadu. Kelam kabut kedua-duanya berlari ke bilik masing-masing. Kemas dan capai apa yang patut. Bos dah ajak kenalah pergi. Lagi pun semenjak Amanda pandu kereta BMW X6, mereka berdua belum pernah naik lagi. Tak baik menolak rezeki.
###
Morning mummy,” sapa Amani Raiqah. Tanganya laju mencapai mangkuk dan mencedok bihun goreng yang terhidang di atas meja makan.
“Matahari dah naik baru nak bangun,” bebel Puan Sri Aminah.
“Pembetulan. Rai bangun solat subuh tau. Saja je tak nak turun awal,” jawab Amani Raiqah tersengih memandang Puan Sri Aminah.
“Macamlah mummy tak tahu. M Rai tu besar sangat. Nasib ada bibik,” balas Puan Sri Aminah. Bukan dia tak tahu taktik anak daranya. Malas nak menolong kat dapur.
“Papa dengan abang mana? Dia orang dah sarap ke, mummy?” tanya Amani Raiqah. Baru berkira-kira nak jumpa papanya. Ada hajat besar.
“Hujung minggu ni Rai. Papa macam biasalah, main golf dengan kawan-kawan dia. Abang, mummy rasa dia keluar jogging. Anak dara mummy ni je jogging atas katil,” jawab Puan Sri Aminah panjang lebar. Tangannya masih ligat menyusun makanan di atas meja.
“Alah… mummy ni saja je tau. Rai kan baru habis belajar. Lepas-lepas ni Rai tolong mummy, eh. Apa mummy suruh buat semua Rai ikut. Cuma sekarang Rai nak rehat-rehat dulu,” pujuk Amani Raiqah. Lengan Puan Sri Aminah di paut. Memujuk.
“Ya lah, ya lah. Dah makan mee tu. Nanti sejuk dah tak sedap pula,” jawab Puan Sri Aminah mengalah. Lengan baju disingsing menampakkan kulit tangannya yang putih. Peluh kecil yang merenik di dahi di lap.
Morning,” sapa Akid yang muncul dari ruang tamu. Jag jus oren dicapai dan dituang ke dalam gelas. Sekali teguk jus oren tersebut habis. Itulah rutin yang selalu dibuat bila dia balik dari jogging. Diet sihat katanya.
“Apa yang bising-bising tadi sampai Akid bagi salam sorang pun tak jawab?” tanya Akid.
“Adik Akid nilah. Matahari dah tinggi baru nak bangun. Agaknya kalau ada meteor jatuh pun dia tak dengar,” bebel Puan Sri Aminah semula.
Erkkk… mummy ni. Tingginya pemikiran. Meteor bagai, gumam Amani Raiqah dalam hati.
Akid menggosok-gosok kepala adiknya. Tangan dia di tepis Amani Raiqah.
“Suka tau main kepala orang.” Amani Raiqah menjeling abangnya.
Akid tersengih.
“Budak manja memang macam tu, mummy. Tahu-tahu dah siap semuanya. Kesian mummy kesayangan Akid ni. Asyik kena buli je dengan anak dara pemalas dia,” sakat Akid.
“Rai tak buli mummy lah. Sibuk aje abang busuk ni. Rai cuma nak rehat-rehat je dulu. Nanti bila Rai dah bersedia, Rai tolonglah mummy. Mummy kan cakap boleh tadi?” balas Amani Raiqah tak mahu mengalah.
Puan Sri Aminah hanya tersenyum. Gelagat dua beradik ini mencuit hati kecilnya.
“Jangan lama-lama sangat rehat, Rai. Nanti tak ada orang nak masuk meminang anak dara pemalas,” usik Akid.
“Pandai je mengata orang. Akid tu pun sama juga. Bila entah nak berhenti berjoli? Umur pun dah makin meningkat. Kalau tak ada calon lagi bagitahu mummy. Biar mummy aje yang carikan,” balas Puan Sri Aminah.
Akid menggaru-garu kepalanya yang tak gatal.
Amani Raiqah dah ketawa mengekek-ngekek.
Mummy ni ke situ pula. Belum jumpa yang boleh buat hati anak mummy ni begetar. Dup dap, dup dap,” sahut Akid. Tangannya dibawa ke dada. Macam gaya Saiful Apek.
Amani Raiqah menunjukkan isyarat bagus pada abangnya.
“Bilanya nak jumpa kalau Akid asyik clubbing je. Sepatutnya banyakkan solat, minta pada Allah, biar dipertemukan jodoh yang baik-baik. Dekat tempat macam tu mana nak jumpa perempuan yang baik-baik,” bebel Puan Sri Amimah.
“Errr…” kelu lidah Akid nak menjawab.
Amani Raiqah menyambung tawa bila dilihat abangnya dah tak keruan. Tawanya terhenti bila Puan Sri Aminah menjeling pada dia pula.
“Assalammualaikum. Apa hal yang bising-bising ni?” tanya Tan Sri Razlan yang tiba-tiba muncul. Dia terus menarik kerusi di sebelah isterinya.
“Waalaimummussalam. Eh! Papanya cepat pula balik? Selalu kalau tak pukul dua belas, tak adanya abang kat rumah?” tanya Puan Sri Aminah yang terkejut bila melihat suaminya balik awal hari ini.
Cancel. Chua dengan Zayd tak dapat datang,” jawab Tan Sri Razlan.
“Papa nak kopi?” tanya Amani Raiqah.
Tan Sri Razlan menganggukkan kepala. Dia memandang isterinya. Keningnya terangkat. Pelik dengan tingkah Amani Raiqah.
Puan Sri Aminah hanya menjungkitkan bahu.
“Ni baik sangat dengan papa ada apa-apa ke?” soal Tan Sri Razlan sebaik menghirup sedikit kopi yang dituang Amani Raiqah.
“Mesti ada apa-apa tu, pa. Macam papa tak biasa pula dengan Rai ni,” giat Akid. Dia masak sangat dengan perangai adiknya. Kalau Amani Raiqah membuat sesuatu di luar kebiasaannya, mesti ada benda yang dia mahukan.
“Elaun bulan ni tambah sikit boleh tak, papa? Rai nak jalan-jalan dengan kawan. Bosan asyik duduk kat rumah je,” rayu Amani Raiqah.
Masing-masing dah tersenyum bila Amani Raiqah bersuara. Betul sangkaan mereka.
“Enam bulan terperap kat rumah memanglah bosan. Kalau masuk pejabat, banyak benda Rai boleh belajar,” balas Tan Sri Razlan.
Akid dan Puan Sri Aminah hanya mendiamkan diri bila Tan Sri Razlan dah menyentuh soal kerja. Hanya kedengaran bunyi sudu dan garfu berlaga.
“Rai belum bersedia lagilah, pa. Nanti kalau dah kerja mesti tak ada masa nak jalan-jalan,” jawab Amani Raiqah kembali.
“Macam mana nak bersedia kalau Rai tak mula dari sekarang,” sambung Tan Sri Razlan lembut.
Tadi kau ketawakan abang kena ceramah percuma dari mummy, sekarang rasakan. Akid tersenyum senget memandang adiknya.
“Papa lupakan jelah pasal elaun tu,” jawab Amani Raiqah dengan suara bergetar. Bibirnya dah muncung sedepa. Mee di pinggan di kuis-kuis. Hilang selera nak makan.
Tan Sri Razlan menjeling. “Papa boleh bagi tapi dengan satu syarat,” pujuk Tan Sri Razlan.
Anything pa, anything,” jawab Amani Raiqah ceria. Matanya bersinar-sinar. Lengan Tan Sri Razlan dipaut.
Manja betul, bisik Akid sendiri.
“Rai kena masuk pejabat minggu depan. No excuse.”
Terdiam Amani Raiqah. Dia mengurut tekaknya yang tiba-tiba terasa kering.
Akid menghulurkan segelas jus oren pada Amani Raiqah. Dia mengulum senyum bila wajah ceria adiknya bertukar cemberut.
Amani Raiqah menyambut gelas tersebut dan terus diteguk. Abangnya dijeling.
What to do…” lemah suara Amani Raiqah.
Tan Sri Razlan menggosok-gosok kepala anak daranya.
Hesy… hobi orang dalam rumah ni agaknya, asyik nak gosok kepala dia. Mentang-mentanglah dia yang paling muda. Amani Raiqah menyisir rambutnya dengan tangan.
“Malam ni semua makan malam kat rumah tau,” pesan Puan Sri Aminah memecah kesunyian.
“Akid tak bolehlah, mummy. Dah janji dengan kawan.”
“Perempuan?” tanya Puan Sri Aminah. Tidak senang dengan sikap berfoya-foya Akid.
Akid hanya menganggukkan kepala. Bihun yang berbaki di dalam pinggan dihabiskannya secepat mungkin. Kena cepat bangun dari situ. Risau papanya pula yang akan bertanya.
“Siapa? Model? Pelakon? Penyanyi?” soal Tan Sri Razlan bertubi-tubi.
Betul sangkaan Akid soalan cepu emas dah keluar dari mulut papanya.
Tan Sri Razlan dah masak benar dengan perangai playboy anak bujangnya. Perempuan mana aje yang tak disusung Akid. Selagi kehidupan peribadi Akid tak mengganggu perjalanan syarikat, dia masih boleh terima. Kalau melebihi batas dia akan masuk campur.
“Model,” jawab Akid pendek dan terus angkat kaki. Duduk kat dapur lama-lama nanti boleh rentung kena bahasa dengan papanya. Cukuplah mummy dah bising tadi.
Amani Raiqah sempat menjelirkan lidah dan membuat isyarat padan muka.
“Nak mengelaklah tu,’ tutur Tan Sri Razlan.
Puan Sri Aminah dan Amani Raiqah tertawa kecil.
Bro, tempat biasa. Sepuluh setengah, jangan lewat. Pasal plan malam ni kena polish sikit. Bagi sengat lagi. Aku tak nak gosip yang bukan-bukan keluar esok. Cukup-cukuplah pagi ni dah kena smash dengan mummy dan papa aku,” kata Akid sebaik Danial menjawab panggilan telefonnya.

copyright : Syeena Hamdan / Ideakreatif

Wednesday, 19 March 2014

TERBARU : KOMBO MARCH 2014

Tajuk : Hopeless Romantik
Penulis : Shamien A. Basit 
ISBN No : 978 967 12267-8-0
Muka Surat : 628
Harga Sebelum Diskaun : RM25.00(Semenanjung) / RM28.00(Sabah/Sarawak)




Sinopsis :

Banyak baca novel, Khairina aka KIAH mengimpikan calon suami ala-ala hero novel. Kacak, maskulin, romantis dan beriman. Tapi, wujudkah lelaki sebegitu di alam realiti?

“Nonsense! Kalau I nak romantik-romantik, baik I jadi Romeo. Bukan doktor kanak-kanak!”- Mohammad Khayrel Bin Mohammad Reza aka KAY

Okey! Kali pertama tengok KAY, dia dah jatuh suka. Tak tahu celah mana yang dia nampak si KAY tu macam hero novel impiannya. Cuma masalahnya, lelaki tu tunang orang.

Tapi, siapa sangka tiba-tiba saja dia diberi peluang menggantikan tempat si tunang KAY yang belum bersedia untuk berkahwin. Boleh ke dia main ganti tempat macam tu?

“I’m a baggage, awak tak nak kahwin dengan saya, Khairina. Nanti awak yang menyesal. Saya tahu awak nak lelaki macam mana.” - KAY

Tapi, hatinya nekad. KAY, ini KIAH. Hopeless romantik punya Kiah. One day, you will be glued to me macam gam Cap Gajah.

“Saya perlukan masa, Khairina! For God’s sake, jangan goda saya!”- KAY
“Bantal lebih letak tengah please, untuk keselamatan abang. Saya dah rasa lain macam ni...” perli Kiah.

Kay mendecitkan lidahnya. Dia masih buat tak tahu dengan permintaan Kiah. Kenapa perlu dia takutkan Kiah? Dia yang lelaki, bukannya Kiah yang lelaki. Lelaki, takkan nak takut dengan isteri sendiri, bukan?

Mampukah KIAH menjadi api mencairkan ais di hati si suami atau adakah api cintanya terpadam disirami ais?





Tajuk : Cuma Dia Kekasiku
Penulis : Syeena Hamdan
ISBN No : 978-967-12267-7-03
Muka Surat : 628
Harga Sebelum Diskaun : RM25.00(Semenanjung) / RM28.00(Sabah/Sarawak)




Sinopsis :

Akid Rizq Tan Sri Razlan, seorang player aka playboy yang kacak bergaya tiba-tiba ‘hilang taring’. Dia tiba-tiba ‘berubah selera’ hanya kerana seorang gadis bernama Amanda. Tapi, benarkah seorang player yang punya segalanya seperti Akid boleh berubah?

Zulfa Amanda Dato’ Zayd yang sangat low profile, yang tidak mahu dikenali kerana kekayaannya, yang suka main sembunyi-sembuyi apabila Akid mengejarnya.

“Nak pergi mana? Kenapa lari?” - Akid.
“Mana ada saya lari? Kan saya berjalan ni.” - Amanda.

Amanda cuba menafikan rasa yang menjengah ke hatinya kerana tidak mahu terluka buat kali kedua. Namun, bicara manis bergula seorang Akid buat dia kalah.
“Come. Sit here. Close to me.”- Akid
“Insya-Allah, selagi DIA tidak mengubahnya, hati I tetap pada you.” Akid kenyit mata.

Di saat dua hati mula berjanji, keluarga pula mengatur janji. Masing-masing sudah ditetapkan pilihan dan mereka harus akur dalam keterpaksaan.
Lantas…kisah manis cinta mereka haruskah berkubur begitu saja? Jodoh itu rahsia DIA, siapalah kita untuk menolaknya.


# Order akan dibuka secara rasmi di web bermula 24 Mac 2014
* Diskaun RM2 untuk Pembelian Online
* Pos adalah Percuma(Dalam Malaysia)
* Penghantaran akan dibuat bermula 30 mac 2014

Monday, 17 March 2014

Bab 4 Dia Kekasih Hati oleh Sarnia Yahya

pic credit to Google

SETELAH memasukkan kain-kain yang hendak dicuci ke dalam mesin basuh dia kembali berbaring di atas sofa. Kepalanya terasa berpusing-pusing sebaik bangun dari tidur tadi. Bangun pun agak lewat. Namun ditunaikan juga solat subuh.
Pagi itu dia hanya bersarapan dengan roti butterscocth yg dibeli di minimart di bawah kondo yang di duduki bersama Haikal sejak lebih dua tahun. Memang sebelum itu Haikal tinggal di situ sendirian. Kondo itu dibeli oleh Haikal sejak 6 tahun yang lalu.
Lama dia memandang telefon bimbitnya dan berharap Haikal menghubunginya ketika itu. Rasa rindu terhadap lelaki itu membuak-buak. Bukan dia tidak pernah ditinggalkan sebegitu tetapi rasa itu semakin mencengkam selepas panggilan dari Khalida semalam. Kirim salam rindu dan sayang dari Encik Abdul Rahman melalui Khalida semalam membuat dia berasa sedih, sendiri dan begitu jauh dari orang yang disayangi.
“Abang kat mana sekarang sebenarnya?” soal Khalisha kepada telefon bimbitnya seolah-olah gajet itu mendengar soalannya.
Nafas dihela dengan rasa begitu berat sekali. Merenung kipas siling yang terbuka sejak tadi. Tidurnya tidak berapa lena apabila kepalanya berdenyut-denyut.
“Siapa pulak ni?” sungutnya sendiri sebaik loceng di pintu berbunyi.
Dengan rasa malas dia bangun menuju ke pintu rumah yang hanya beberapa meter dari sofa tempatnya berbaring sebentar tadi.
“Ayah!” terkejut dia sebaik melihat lelaki yang berdiri di hadapan pintu. Cepat-cepat dia membuka pintu besi.
Encik Abdul Rahman senyum lebar sambil menyambut tangan Khalisha yang mahu menyalaminya. Khalisha menjenguk keluar memandang kiri dan kanan tetapi tidak menemui wajah yang ingin ditatapi.
“Ibu?” soal Khalisha memandang Encik Abdul Rahman yang sudah pun masuk ke dalam.
“Ada dalam kereta. Biarlah dia.” Encik Abdul Rahman menarik tangan Khalisha mengajak anak itu ke sofa yang terletak berhadapan dengan pintu gelangsar.
Khalisha hanya menurut langkah lelaki itu sebaik menutup pintu rumah.
“Haikal mana?” soal Encik Abdul Rahman. Liar matanya memandang sekitar ruang yang luas. Memang selesa sekali kondo yang didiami oleh anak bongsunya bersama Haikal.
Langkah Khalisha terhenti. “Err... dia ke pejabat. Ada kerja sikit,” bohong Khalisha.
“Ooo...” Encik Abdul Rahman masih tegak berdiri. Memang dia tidak bercadang hendak berlama di situ. Bimbang Puan Rohaya yang sedang menunggunya di dalam kereta. Tempat letak kereta pun dia tidak pasti sama ada milik penghuni kondo itu atau tempat letak awam. Isterinya itu bukan tahu memandu.
“Ayah pun tak call, kalau tak boleh dia tunggu tadi,” rengeknya agar tidak ketara apa yang berlaku sebenarnya.
Encik Abdul Rahman senyum. “Ayah nak jenguk Lisa je.”
“Ayah duduk dulu, Lisa buat kan air. Ayah makan tengah hari di sini ya.” Khalisha membuat cadangan. Kalau Encik Abdul Rahman bersetuju pasti Puan Rohaya terpaksa naik kelak. Bagus juga ideanya.
“Tak payah Lisa, ayah datang ni sekejap je. Ibunya ada di dalam kereta. Kami dah nak balik kampung ni,” tegah Encik Abdul Rahman.
“Laa... sekejapnya.” Ada rasa kecewa di hatinya dengan kedatangan Encik Abdul Rahman yang terlalu singkat.
“Insya-Allah, nanti ayah datang lagi.” Bahu anak bongsu itu dipegangnya dengan erat. Rasa bersalah dengan apa yang berlaku. Melihat kecewa di wajah Khalisha membuat dia berasa kesal kerana singgah di situ. Namun kerana rasa rindu terhadap anak bongsunya membuat dia gagah juga ke situ. Walaupun sudah berkahwin, Khalisha tetap anak manjanya tambahan gadis itu anak bongsunya.
Mata Khalisha sudah berkaca. Sentuhan lelaki itu membuat hatinya kembali pilu. Perlahan-lahan dia memeluk Encik Abdul Rahman.
“Kirim salam pada ibu,” katanya selepas meleraikan pelukan dari tubuh tegap Encik Abdul Rahman.
Encik Abdul Rahman mengangguk-angguk sambil terus melangkah ke pintu semula. “Dah jangan sedih-sedih. Kalau ada apa-apa, call je ayah, ya...” Encik Abdul Rahman sudah pun berada di hadapan pintu yang dibukanya sebentar tadi sambil mengenakan kembali sandalnya.
Khalisha mengangguk sambil mengesat tepi matanya yang sudah berair. Encik Abdul Rahman senyum. Terasa yang dia seperti melihat anak itu ketika berusia 10 tahun. Terlalu pantas masa berlalu, desisnya sendiri.
“Assalammualaikum.”
“Waalaikumusalam... hati-hati bawak kereta, ya ayah. Bye...” pesannya.
Encik Abdul Rahman senyum. Lama dia tidak mendengar perkataan itu. Rasa rindu pula dia.
“Yalah,” jawab Encik Abdul Rahman lembut.
Khalisha membalas senyuman lelaki itu. Entah mengapa ada rasa sedih disaat lelaki itu mengangkat tangan sebelum hilang dari pandangannya di sebalik pintu lif yang tertutup.

“LISA kirim salam.”
Encik Abdul Rahman menekan minyak sebaik menjatuhkan handbreak keretanya.
Waalaikumusalam, Puan Rohaya menjawab di dalam hatinya. Pandangannya dilontar ke kiri agar wajah sayunya tidak dilihat oleh si suami.Bukan tiada rindu di hati terhadap Khalisha, namun rasa kecewa sukar untuk dihapuskan.
“Dia tak berapa sihat. Sakit kepala. Semputnya tu tak tahulah... ada ke tak ada lagi,” keluh Encik Abdul Rahman mengingatkan penyakit Khalisha semasa kecil. Namun anak itu sentiasa kuat dan aktif dalam sukan biarpun begitu. Jenuh jugaklah dia dan cikgu-cikgunya menasihati agar menarik diri dari sebarang acara yang melibatkan akitiviti di luar. Tetapi Khalisha memang seorang yang agak degil. Hitam katanya, hitamlah keputusannya. Sehinggalah keputusannya hendak berkahwin dengan Haikal dan menolak pilihan Puan Rohaya.
Wanita itu terus senyap dan hanya mendengar sahaja kata-kata suaminya.
“Awak tak sayangkan anak ke?” Encik Abdul Rahman memandang isterinya sekilas.
Puan Rohaya terus mengambil sikap berdiam diri. Siapa yang tidak sayangkan anak? Perempuan mana yang tidak sayangkan anak? Mengandung 9 bulan dengan bersusah payah. Ke hulur ke hilir sanggup membawa perutnya. Sekali lagi dia memaling wajahnya ke kiri agar si suami tidak melihat wajah sedihnya. Nafas ditarik dalam-dalam agar tiada air mata yang jatuh untuk memperlihatkan egonya.
“Sudah-sudahlah... Perkara tu dah hampir 3 tahun.Yang penting dia bahagia.” Tancap mata Encik Abdul Rahman memandang jalan di hadapan. Kejap tangannya memegang stereng keretanya.
“Bahagia ke kalau tak ada anak?” cemuh Puan Rohaya menahan rasa marah yang masih berbaki.
“Astaghfirullah al azim, Yah... rezeki tu semua datang dari Allah. Kita doa kan untuk dia. Senang ke hati kita kalau anak-anak kita bergaduh suami isteri?” tingkah Encik Abdul Rahman sedikit keras dengan soalan Puan Rohaya sebentar tadi.
Puan Rohaya senyap. Matanya terus merenung ke hadapan.
“Ibu...”
“Ya, sayang,” sahut Puan Rohaya yang sedang menggoreng bihun untuk sarapan mereka pagi itu. Hatinya benar-benar gembira dengan kepulangan anak bongsunya. Memang Khalisha kerap pulang kalau tiada aktiviti memanjat gunungnya. Entah bilalah aktiviti itu menjadi kegemarannya dia pun tidak pasti.
Khalisha senyum. Tidak tahu bagaimana dia hendak memberitahu perkara itu kepada ibunya. Haikal sudah tidak sabar hendak menghantar orang tuanya datang merisiknya minggu hadapan.
Puan Rohaya memandang Khalisha sejenak dengan senyuman. Bihun yang sudah masak dimasukkan ke dalam mangkuk yang ada di situ.
“Kenapa ni? Senyum-senyum je.”
Khalisha menghampiri Puan Rohaya lalu memeluk pinggang wanita itu dari belakang.
“Lisa, ibu tengah kaut bihun ni. Nanti jatuh mangkuk di tangan ibu.” Keras suara Puan Rohaya begitu pun dia amat menyenangi reaksi anak itu. Biarpun anak itu sudah berusia 25 tahun, Khalisha tetap manja seperti mana selalu.
“Ada benda Lisa nak cakap. Tapi Lisa malu,” katanya sambil membenamkan mukanya di belakang tubuh Puan Rohaya.
Lebar senyuman Puan Rohaya. Sejuk hatinya dengan reaksi anak bongsunya yang manja. Itu yang buat dia begitu rindu kalau Khalisha lama tidak pulang. Walaupun tidak pulang saban hari anak itu akan menelefonnya. Meluahkan pelbagai masalah dari di pejabat sampailah ke teman-teman di rumah sewanya. Apa yang tidak dicerita oleh Khalisha kepadanya. Semua dicerita oleh anak itu.
“Nak malu apa? Ini kan ibu Lisa. Bukan orang lain.” Dia seperti dapat meneka namun tidak pasti.
Khalisha sudah ketawa-ketawa kecil di belakangnya. “Ibu tak marah ke?”
“Nak marah apa? Bendanya pun belum cakap lagi,” guraunya pula sambil membalikkan tubuhnya memandang anak itu selepas Khalisha meleraikan pelukannya tadi. Dia melangkah menuju ke ruang makan.
Khalisha mengekori lenggok si ibu. “Ibu macam lenggang mak limah.”
Tersenyum dia mendengar usikan Khalisha.
“Yang tersenyum-senyum ni, kenapa?” soal Encik Abdul Rahman memandang si isteri sekilas. Bibirnya juga mengulum senyuman.
Puan Rohaya memandang si suami. Barulah dia sedar yang kenangan tadi amat manis untuk dilupakan.Tekaknya rasa perit dan dadanya panas kerana kenangan-kenangan itu amat sukar untuk dilupakan. Bagaimana untuk dilupakan? Dan tidak mungkin dia dapat melupakan kenangan-kenangan itu. Khalisha anaknya? Anak yang lahir dari perutnya.
“Maafkanlah dia Yah. Kesian Lisa. Kesian dengan Haikal. Sampai bila nak macam ni?” nasihat Encik Abdul Rahman separuh merayu.

Puan Rohaya terus senyap. Serpihan-serpihan kenangan tadi masih berlegar di fikirannya. Dikalih wajahnya ke kiri merenung pemandangan yang dilewati. Air matanya gugur akhirnya namun pantas diseka. Dia kalah dengan egonya. Perlahan-lahan dia menyandarkan kepalanya di kepala kerusi yang diduduki sambil memejamkan mata. Cuba dipekakkan telinganya dari mendengar bebelan Encik Abdul Rahman namun wajah anak bongsunya kembali menari-nari di ruang mindanya.


copyright : Sarnia Yahya 

Saturday, 15 March 2014

Bab 4 HOPELESS ROMANTIK




J
ARINYAmencapai I-pod di atas meja lalu disambungkan ke home stereo itu. Kemudian, dia mencapai pengelap mikrofiber lalu disarungkan pada tangan kanannya. Zaman sekarang ni sudah tidak memerlukan khidmat napkin buruk kalau nak lap apa-apa permukaan. Gunalah pengelap mikrofiber, 99.9 peratus permukaan akan bebas debu selepas penggunaan.
            Kiah tersenyum apabila lagu kegemarannya bergema di stereo. Aku ni nampak aje jambu,tapi jiwa aku rock okay! Lagipun, kalau layan Paul Anka semasa buat kerja rumah, jangan harap nak cepat siaplah, makin tambah feel adalah! Makin lengahkan kerja ada la, sebab, aku  ni kan sangatlah jiwang kalau bab lagu cintan-cintun ni.
            “Khairina Ibtisam Adam Hartigoff! Tune down the volume! Bingit telinga mama ni.Ish budak zaman sekarang ni. Macam-macam karenah.”
Ayat lazim seorang ibu telah berbunyi. Puan Maimunah sudah menyeka peluhnya di hadapan kolam ikannya.
Di dalam rumah pula, Kiah membuat mimik mamanya yang tengah membebel dari luar rumah itu.  Hari ini adalah hari gotong-royong satu rumah, sebab esok ,Kashaff nak balik. Mommy’s pet! Namun, stereo tetap diperlahankan. Dah tak ada umph dah nak buat kerja, volume dah perlahan.Orang kata apa, dah tak ada ‘kick’?
Mama ni pun satu, kalau anak teruna dia tu nak balik, dan dan dia nak kemas rumah bagi berkilau. Mandat sangat ya anak lelaki ni? Agak-agak kena bentang karpet merah tak depan pintu untuk sambut ketibaan Duli Maha Mulia Ahmad Kashaff Iman Adam Hartigoff tu. Dustpan merah batang hijau itu dicapai.
Bengkak juga hati Kiah. Apabila anak lelaki kesayangan mama dia tu nak balik je, mesti mama dia semangat buat itu ini.Kalau Kashaff tak ada, ada-ada saja program entah apa kebendanya mama dia buat dengan kawan-kawan datin dia tu kat luar. Kena tinggallah Kiah ni sensorang kat rumah. Penangan Kashaff ke atas mama sangat kuat. Bukan tak sayang abang, sayang, tapi mama ni agak bias pun ada.Gender biased.Tapikan, secara logiknya, memang rumah ni layak dikemas, tak perlu tunggu si Kashaff tu balik pun sebenarnya. Rumah bersepah macam baru lepas kena lalu dek air Tsunami dah tu.
Dulu, pernah sekali Kiah bertanyakan mamanya mengenai nama Kashaff tu, mama dia pula dengan muka selamba cakap;
“Kiah, Kashaff tu tak ada maksud tetap, Iman tu yang ada maksud. Sedap dengar, mama dengan ayah kau main tu letak je la.”
Kiah selalu jadikan hal nama modal untuk mengusik abangnya itu. Nama saja kembar, tapi perangai tu macam kucing dengan rama-rama. Ada je kucing aka ‘Kiah’ ni nak pekenakan abang dia tu. Kashaff pula redha saja, jenis tak kisah sangat nak kena prank dengan adik sendiri.
Bagi Kiah, dia suka, sebab nama dia ada maksud. Maksud sedap pula tu, sebaik-baik senyuman agaknya maksud nama Kiah tu.Dia bukan Rokiah, bukan juga Zakiah, tetapi Khairina Ibtisam Adam Hartigoff.
Tapi bila panggil nama manja, nama yang panjang berjela hanya tinggal empat huruf sahaja;
K-I-A-H.
Kiah.
Kee-yah.
Kesian juga, nama sudah cantik, namun panggilan tetap juga Kiah. Nama kampung glamour katakan. Pasaipa tak letak Rokiah binti Adam Hartigoff? Bikin susah saja mau isi ruangan dalam kad pengenalan tu. 
Akur sahaja bahawasanya nama klasik Rokiah tu tak sesuai, tak ngam, tak masuk dengan nama matsalleh ayah Kiah tu.
Ayah nama Adam Hartigoff, anak takkanlah nak letak Rokiah kut, anak kenalah glamour sikit. Inilah ha, orang Melayu kita ni. Fikir nak glamour saja.
“Adoi, penat mama. Kiah sayang, tolong ambilkan mama secateurs dalam kabinet dekat dapur tu. Nak kena cantas daun pokok ni.”
Kiah menegakkan belakangnya. Apalah mama ni. Dah namanya nak berkebun, lain kali keluarkanlah segala keperluan berkebun. Ini tak, satu persatu disuruhnya. Penat tau, penat. Kakinya diheret ke dapur dengan malas. Pintu kabinet dibuka dan dia memandang sahaja barangan di dalam kabinet itu. Macam mana ya secateurs ni boleh ada dekat kabinet dapur? Bukan alatan berkebun ada dalam stor belakang rumah ke? Mama ni, sangat tak teratur.
Dia mencapai benda itu lalu menyerahkan kepada mamanya yang sedang menunggu di tepi tingkap ruang tamu.
Thank you sayang. Jangan lupa vakum ya? Lepas tu, kamu tolong gantikan cadar bilik Kashaff pun.”
Arahan diterima dengan senyap. Buat saja Kiah, dapat pahala tolong mama tu. Kiah mencapai vacuum cleaner lalu memulakan kerjanya yang tertangguh tadi. Sambil  tangannya berjalan, dia turut merencanakan sesuatu di dalam fikirannya.
‘Mama suruh ganti cadar bilik Kashaff, dan Kiah ada cadar yang paling sesuai untuk kau abang.’
Kiah menarik senyuman paling nakal. Adalah tu dia nak pekena abang dia.  Selesai dia me-vakum-kan seluruh pelusuk rumah itu, Kiah berlari ke biliknya lalu menggeledah ruangan almari di mana koleksi cadarnya terletak.
“Ish, mana ni? Takkan nak pasang Sleeping Beauty punya, cantik kut. Cinderella punya aku pulak sayang nak letak kat katil mamat tu. Ha! Ada pun kau Barbie!”
Dia menarik cadar Barbie itu lalu berlalu ke bilik Kashaff yang sudah lama tidak berpenghuni itu. Kashaff belajar di Moscow, memang tak ada orang lah duduk dalam bilik dia. Kiah memasang cadar dengan sepantas kilat. Kesemua sisi ditarik bagi tegang. Macam duduk asrama pun ada. Cadar mesti tegang.
“Ouh, perfect! Padan muka kau, bang! Jambu gitu.”
Kiah berlalu dengan muka bangga. Kashaff paling anti warna merah jambu. Nabi Muhammad S.A.W pun suka merah jambu, Pak Mat tu pula sesuki je nak anti. Haih.Dia kemudiannya menutup pintu bilik abangnya. Nafas lega dilepaskan. Akhirnya, siap juga kemas rumah ni. Heaven!

Copyright: Shamien Basit / Ideakreatif
There was an error in this gadget